Wat is spam?

Spam wordt ook wel 'unsolicited bulk e-mail' (UBE) genoemd: ongevraagde (unsolicited) e-mail die in grote hoeveelheden (bulk) wordt verstuurd. Beide criteria (ongevraagd én in grote hoeveelheden) moeten van toepassing zijn om van 'spam' te spreken.

Wat is spam?

Oorsprong van de term spam

De term spam is eigenlijk een merknaam van de fabrikant Hormel voor (gekookte) ham in blik (te vergelijken met Smac van het merk Unox). SPAM is een afkorting van spiced ham.

Dat het merk SPAM geassocieerd wordt met ongevraagde bulk e-mail lijkt terug te voeren te zijn op een sketch van Monthy Python in de jaren zeventig. Daarin figureert een echtpaar dat in een restaurant alleen maar gerechten kan bestellen waarin SPAM zit. Als een groep gasten vervolgens steeds harder SPAM begint te scanderen, wordt elke conversatie onmogelijk. Zie hier de vergelijking: hoe meer spam in uw mailbox, hoe minder gewone mail nog opvalt.

Spam met kleine of met grote letters

Officieel mag je alleen spam als SPAM (met grote letters) schrijven als je het (vlees)merk SPAM bedoelt. Heb je het over spammail, schrijf dan spam met kleine letters.

Eerste spam melding 

Op 3 mei 1978 verstuurde Gary Thuerk als marketingmedewerker van het toenmalige Digital Equipment (DEC) als eerste een commerciële boodschap aan een groot aantal mensen via e-mail. Het ging om 393 e-mailadressen. Vandaag de dag heeft spam epidemische vormen aangenomen met dagelijks naar schatting 120 miljard boodschappen die samen 90 procent van het e-mailverkeer voor hun rekening nemen.

Phising

Soms gaat het bij spam om een vorm van 'phishing'. Phishing is oplichterij op internet. Door misleiding en bedrog via onechte e-mails die in grote hoeveelheden verstuurd worden, proberen fraudeurs je persoonlijke informatie te ontfutselen. Ze 'vissen' als het ware naar gegevens. De gegevens waar de criminelen om vragen zijn bijvoorbeeld jouw logingegevens, wachtwoorden, bankrekening, creditcardgegevens en/of sofi-nummer. Word je wel eens via e-mail om dergelijke gegevens gevraagd, handel dan zeer terughoudend.

Wetenswaardigheden over spam

  • Verzenders van spam zijn vaak speciale bedrijven in het buitenland, die zich alleen met het maken en verzenden van spam bezighouden en daarin niet geremd worden door de wetgeving ter plaatse.
  • Computers van spamverzenders zoeken actief op internet naar e-mailadressen, bijvoorbeeld op websites en in nieuwsgroepen. Elk adres dat gevonden wordt, wordt toegevoegd aan spamlijsten. Wees dus voorzichtig met het achterlaten of vermelden van jouw e-mailadres in nieuwsgroepen en op websites. Wil je toch graag jouw e-mailadres op een forum kwijt, maak er dan een afbeelding van. Mensen lezen dan wel jouw mailadres, maar robots kunnen dat niet. Lees meer tips in het stappenplan tegen spam.
  • Spamverzenders maken ook gebruik van computers die zelf e-mailadressen genereren. Continu verzenden deze computers ongevraagde e-mail naar oneindig veel zelfgemaakte e-mailadressen (dictionary attacks). Komt een e-mail met een foutmelding retour, dan 'weet' de computer dat dat e-mailadres niet bestaat. Komt er geen foutmelding dan 'weet' de computer dat de kans groot is dat het e-mailadres wel bestaat.
  • Een andere manier om aan bestaande e-mailadressen te komen is door het harvesten van e-mailadressen. De spammer vraagt daarbij aan een mailserver of een bepaald e-mailadres bestaat. Als deze vraag op de juiste manier gesteld wordt, geeft de server keurig aan of het gevraagde e-mailadres bestaat of niet. Op dat moment is überhaupt nog geen mail verzonden. Als de server OK geeft voor een e-mailadres, weet de spammer genoeg. Hij verbreekt de verbinding en zet het bewuste e-mailadres vrolijk op zijn spamlijst. Deze manier van checken of e-mailadressen bestaan of niet, biedt de mogelijkheid om met behulp van speciale software in zeer korte tijd heel veel bestaande mailadressen in handen te krijgen zonder al teveel moeite.
  • Sinds 19 mei 2004 is spamming in Nederland bij wet verboden. Het versturen van ongevraagde e-mail, of het nu commercieel van inhoud is, politiek of charitatief, is niet langer toegestaan. Verzenders moeten aantoonbare toestemming hebben van iedere ontvanger voor elke (bulk) e-mail die ze versturen, bij elke e-mail een duidelijke en makkelijke mogelijkheid tot afmelden bieden, en zichzelf als afzender duidelijk identificeren. Ook het verzamelen van e-mailadressen voor mailings werd door de aanpassingen in de Telecomwet aan banden gelegd. De OPTA (toezichthouder op de post- en telecommunicatiemarkt in Nederland) is belast met de handhaving van het spamverbod voor spam afkomstig uit en gericht op Nederland. Een klacht over spam kan op een speciale website worden ingediend: www.spamklacht.nl.
  • Telecomwaakhond OPTA heeft eind 2004 de eerste boetes opgelegd aan verzenders van spamberichten. Totaal werd beboet voor 87.500 euro. De hoogste boete bedroeg 42.500 euro. Deze werd opgelegd aan een persoon, die betrokken was bij vier spamverzendingen, waaronder een oproep tot het kopen van medicijnen. De Opta kwam in actie op basis van klachten die waren ingediend via spamklacht.nl.
  • Ongevraagde faxen vallen ook onder spam en klachten kunt u indienen bij OPTA via Spamklacht.nl. Vermeld daarbij zo veel mogelijk gegevens. De inhoud en de afzender genoemd in het faxjournaal (ook als het faxjournaal blanco is) kun je in het formulier zetten bij het veld ‘Waar gaat het bericht over? Als in de fax een website of nummer wordt aangegeven waar je kunt afmelden is dat ook waardevolle informatie. OPTA heeft zoveel mogelijk gegevens nodig om de afzender te kunnnen opsporen. Heb je een fax ontvangen waarvan je denkt dat de hele inhoud interessant is voor OPTA? Stuur deze dan via e-mail aan spamaanbedrijven@opta.nl.
  • Spam gekregen van een afzender buiten Nederland? Meld jouw klacht dan bij Spamcop.net. Lees meer tips en aanwijzingen in het stappenplan tegen spam.
Bekijk ook eens:
Uw advertentie hier?
Kijk hier ook eens naar Alle blogcategorieën
Veilige website
Meer in deze categorie? Bekijk deze artikelen dan ook eens