Laptopverkoop kent meerdere kanten: consumenten, bedrijven en groothandels. Soms gaat het om nieuwe machines, andere keren om refurbished (gereviseerd) apparaten. Soms worden oude laptops weggegooid, verkocht of gerecycled. Hieronder zie je hoe die markt in Nederland recent functioneert, wat trends zijn, en wat je moet weten als je overweegt met laptopverkoop te starten of erin actief bent.
Bedrijven verstrekken steeds vaker laptops of vergelijkbare mobiele apparatuur aan werknemers. In 2024 gaf 85 procent van de bedrijven met tien of meer medewerkers zo’n apparaat met mobiel internet aan hun personeel (CBS) Dat wil zeggen: de vraag vanuit het zakelijke segment blijft groeien, mede door toenemend thuiswerken en hybride werkvormen. Mensen werken vaker buiten kantoor, gebruiken cloud diensten en hebben betrouwbare laptops nodig. Dat stimuleert de verkoop van zowel nieuwe als refurbished laptops.
Aan de importkant is er een verschuiving gaande. Nederland importeerde in 2023 aanzienlijk minder computers, laptops en tablets uit China dan in 2022.Tegelijkertijd is het aandeel van Taiwan in die import gestegen. Dus leveranciers en groothandels moeten rekening houden met veranderende herkomst van hun producten.
Ook op het vlak van duurzaamheid is er groei. Meer mensen leveren hun oude laptops in voor recycling of geven ze weg in plaats van ze thuis te laten liggen. In 2024 recycleerde 17,8 procent van de Nederlanders hun laptop. Die beweging beïnvloedt de markt voor gereviseerde laptops: er wordt meer aanbod van tweedehands en refurbished materiaal beschikbaar.
Groothandels spelen een grote rol in hoe laptops terechtkomen bij detailhandel, bedrijven of wederverkopers. Wanneer je kijkt naar platforms waar partijen laptops worden aangeboden, zoals “groothandel laptops” of “groothandel gerenoveerde laptops”, kom je aanbieders tegen die laptops in bulk verkopen. Voor partijen refurbished laptops gelden lagere kosten per eenheid dan voor nieuwe apparaten, wat marges kan beïnvloeden.
Een laptop groothandel moet letten op kwaliteit, garantie, herkomst (nieuw, refurbished, restpartij, klantretour), importkosten en verzendlogistiek. Producten uit liquidatievoorraden of failliete voorraden worden wel goedkoper aangeboden, maar brengen ook uitdagingen op het gebied van betrouwbaarheid.
Er is ook verschil tussen compacte groothandels (die vooral refurbished of demo-apparaten aanbieden) en grotere distributeurs die nieuwe hardware van grote merken leveren. Bijvoorbeeld Copaco noemt zich distributor / groothandel van zakelijke hardware.
Een van de trends betreft duurzaamheid: gerecyclede en refurbished laptops winnen terrein bij consumenten en bedrijven. Oude laptops worden vaker ingeleverd voor recycling en vaker opgekocht door bedrijven die ze opknappen en doorverkopen.
Next, de import van laptops uit China daalt, deels door veranderende handelsstromen, stijgende kosten, politieke factoren en mogelijk logistieke issues. Sommige groothandels zoeken alternatieven: producenten in andere landen, of aanbod van refurbished apparaten om afhankelijkheid te verkleinen.
Ook belangrijk is dat veel apparaten niet direct verdwijnen uit de markt, maar blijven liggen. Mensen bewaren laptops thuis, zelfs als ze niet meer veel gebruikt worden. Dat betekent dat er latent aanbod is dat, mits goed benut, de refurbished markt verder zou kunnen laten groeien.
Qua specificaties letten kopers steeds meer op gebruiksvriendelijkheid, snelheid, batterijduur, gewicht en recente processor-generaties. Merken spelen in op deze wensen, groothandels moeten zorgen dat hun aanbod daaraan voldoet. Garantievoorwaarden en beveiliging (zoals dat wissen van persoonsgegevens) zijn ook onderdeel van het besluit van een koper.
Verkopen van laptops gaat niet alleen om het fysieke product, maar ook om hoe betrouwbaar het is, hoe duurzaam en hoe het wordt aangeboden. Een laptop groothandel moet zorgen voor duidelijke productinformatie, goede garantie, herkomst van goederen, en logistiek die werkt. Wie rekening houdt met duurzaamheid en de veranderende importstromen, kan kansen benutten; wie dit negeert, loopt risico op voorraad die moeilijk te verkopen is of op klachten van kopers. De markt verandert; wie goed observeert en aanpast, blijft relevant.